onsdag 26 maj 2010

Redan problem..

Då mopeden stått ett år och förmodligen inte blivit underhållsladdat minst en gång varje månad har batterierna förmodligen gjort sitt. Efter att ha laddat över natten kom jag knappt 3 km innan batterilampan börjar indikera rött. Dessutom gick hastighetsmätaren och trippmätaren sönder och vi upptäckte att ramen var skev.

Jag kommer att få detta åtgärdat givetvis, det blir att byta i stort sett hela mopeden, men vi flyttar över plastdetaljerna då jag inte var speciellt sugen på en vit moped. Dock är risken nu då att jag får en 60V (5 batterier) och en 2000w motor. Vilket skulle ge en något högre topphastighet och något längre räckvidd, dock ökar vikten med minst 10 kg på grund av det extra batteriet och markfrigången blir något lägre. Men jag tror jag kan leva med det.

Men, igår kväll körde vi över 1.5 mil med den kräm som var kvar i batteriet när vi köpt den och känslan av att glida fram ljudlöst genom landskapet var obetalbar. Om du funderar på att köpa en ny bensinmoped, tänk om! Bor du i lägenhet utan möjlighet att ladda, köp bensinmoped, annars är elmoped det självklara valet.

Inga kommentarer: